пʼятницю, 26 грудня 2014 р.

Запобігання конфліктам та шляхи їх уникнення


Для того щоб запобігти конфлікту і не дати йому розгорітися, необхідно знати, як конфлікт розвивається. Є навіть спеціальна наука, що вивчає цю проблему – конфліктологія.
Стадії розвитку конфлікту
1. На перерві вас образили: виникнення конфліктної ситуації.
2. Усвідомлення конфлікту: ви відчули дискомфорт у спілкування з образником.
3. Початок відкритого протистояння: ви наважилися на заяву, погрозу, попередження.
4. Роздмухування, або ескалація, конфлікту: ви і ваш образник відкрито заявляєте про свої позиції і висуваєте свої вимоги.
5. Завершення конфлікту в разі позитивного розв’язання ситуації: почуття задоволення, полегшення. Якщо конфлікт не вирішено – спустошеність та бажання помститися.
Як запобігти конфліктам?
Залагодити конфлікт значно простіше на початку, поки взаємних претензій не накопичилося занадто багато. Найкраще це робити на стадії усвідомлення конфлікту, не очікуючи відкритого протистояння.
Якщо ви не можете втриматися від відповіді опонентові,дотримуйтесь таких правил:
1. Стримуйте своє роздратування.
2. Будьте впевнені в собі.
3. Не давайте протилежній стороні негативних оцінок.
4. Ясно формулюйте, чого ви хочете.
5. Запропонуйте висловитися насамперед опонентові.
Вправи на зняття емоційного напруження
1. Стисніть пальці в кулак із затиснутим усередину великим пальцем. Роблячи видих спокійно, не кваплячись, стискайте кулак із зусиллям . Потім, послаблюючи тиск кулака, зробіть вдих. Повторіть вправу п’ять разів. Виконання вправи із закритими очима подвоює ефект. Вправу слід виконувати двома руками одночасно.
2. Робіть волоським горіхом колові рухи на долоні. Вправа розвиває м’язи рук.
3. Злегка промасажуйте кінчики мізинця.
4. Покладіть горіх на кисть руки з боку мізинця ( на долоні) і долонею іншої руки злегка натисніть. Робіть горіхом колові рухи протягом трьох хвилин.
Як можна успішно розв’язати конфлікт?
Уміння конструктивно розв’язувати конфлікти набути не просто. Щодня ви спостерігаєте різні життєві ситуації і бачите, що розвиток конфлікту певною мірою залежить від поведінки людей, які беруть у ньому участь.
Поміркуйте, чи є у вашому класі учні, які майже ніколи не конфліктують, бо уникають конфліктів. Є люди, що пристосовуються до ситуації, аби не довести її до конфлікту, поступаючись власними інтересами.
Однак більшість ваших однолітків постійно сваряться з однокласниками, учителями, батьками. Це поведінка нападу та суперництва, яка найчастіше і є причиною важкого розв’язання конфлікту.
Розважлива поведінка людини, уміння володіти собою, розуміти співрозмовника, доводити свою позицію можуть запобігати конфлікту.
Якщо конфлікт уже розпочався, чи є способи його розв’язання? Звичайно, є. Розв’язувати конфлікт потрібно конструктивно і для цього слід виконувати такі правила:
1. Краще вирішити проблему за допомогою переговорів, аніж не помічати її чи сваритися. Переконайте в цьому інших учасників конфлікту.
2. Домовтесь про час і місце для переговорів.
3. Обговоріть правила проведення переговорів, наголосіть на тому , що вони мають відбутися в спокійному тоні.
4. Намагайтеся вирішувати проблему, а не стати переможцем за будь-яку ціну.
5. Дотримуйтеся принципів конструктивного ведення переговорів:
  • - обговорюйте проблему, а не людей;
  • - з’ясуйте глибинні причини виникнення конфлікту;
  • - запропонуйте якнайбільше ідей щодо розв’язання конфлікту;
  • - розгляньте, наскільки ці ідеї відповідають вашим інтересам.
6. Прийміть рішення, яке влаштовує обох, і домовтеся його виконувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар